<<prva stran<<
<< prvi del članka
23. 03 2000
Arnesova borba za posebne številke
Arnes je bil pravzaprav prvi ponudnik interneta, ki je omogočal
klic na posebno številko - 9744 (leta 95). Če ste bili v tistih
časih uporabnik njihovih storitev, se morda sprašujete, kako da
te številke niste poznali in je tudi uporabljali. No, uporaba je
bila precej omejena. Zakaj? "Posebna številka" še ne pomeni
cenejših tarif. Namen 9744 pa je bil predvsem enotna številka po
vsej Sloveniji in ne toliko cenejša tarifa. No, zgodilo pa se je
celo obratno - Telekom je namreč ugotovil, da na 9744 ne more obračunavati
klicev po različnih tarifah (glede na oddaljenost klicatelja) -
torej je za enotno tarifo izbral tisto, ki je veljala za npr. klice
iz Vrhnike v Ljubljano (torej vmesno med cenejšo in dražjo). Ko
se je kasneje pojavil SiOL, so seveda isti problem rešili tako,
da so SiOLovim uporabnikom zaračunavali po najcenejši tarifi...
Toliko o zgodovini, zdaj pa k trenutnemu problemu.
Že maja '99 je Arnes zaprosil za dodelitev dveh številk - 0889
in 0880. Uprava RS za telekomunikacije je Arnesu odobrila 0880 32330
in 0889 32330. Stekli so dogovori s Telekomom, ustrezna dokumentacija
je bila s strani Telekoma potrjena, Arnes je že investiral v novo
ISDN opremo, ki je potrebna za izvedbo 088X številk. V začetku novembra
tako še nihče ni slutil, kakšni zapleti sledijo...
Arnes se je seveda odločil za številko 0889 in opustil 0880 zaradi
očitnih prednosti, opisanih v prvem delu in še dodatnih, ki so specifične
samo za nekomercialne ponudnike. Glede na to, da jim je Urad odobril
tako 0880 kot tudi 0889, je bila ta odločitev popolnoma legitimna.
Kar je sledilo, je zelo jasen primer manipulacije Telekoma in Ministrstva
za promet in zveze z dejstvi in (že tako slabimi) zakoni te države.
Izmikanje države in Telekoma
Prvo dejanje:
Sredi novembra Telekom nenadoma obvesti Arnes, da ocenjujejo,
da s stališča neprofitne dejavnosti način dostopa do interneta preko
številke 0889 za Arnes ni ustrezen in naj raje uporabijo 0880.
Torej, po sklenitvi vseh pogodb, tik pred zdajci, se Telekom odloči,
da jim to ni všeč! Zahteva po 0880 je zgolj slepilo - vsem je namreč
jasno, da Arnes preko te številke ne more delovati.
Drugo dejanje:
Po pritožbah Arnesa na državne institucije sledi pravzaprav pričakovan
korak. Ministrstvo za promet in zveze Arnesu onemogoči možnost
dostopa preko številke 0889, kljub temu, da jih je dobrega pol
leta prej odobrilo! Če Telekom v sporočilu iz prvega dejanja še
ni uspel najti razloga za zavrnitev številke 0889, je bil le-ta
ob zavrnitvi s strani ministrstva že zapisan. Nekako takole gre:
Arnesovo omrežje je zaprto omrežje (poenostavljeno, njihovih storitev
ne more uporabljati vsak). Če bi Arnes uporabljal številko 0889,
bi Telekom račun za porabljen čas na internetu pošiljal uporabnikom,
torej taka storitev Arnesa ne bi bila brezplačna. To pa naj bi pomenilo,
da Arnes ne ustreza definiciji zaprtega omrežja. Ta močno za lase
privlečena razlaga ima kar nekaj očitnih nedoslednosti:
- Trenutno stanje je natančno tako, kot bi bilo, če bi Arnes uporabljal
0889. Torej Arnes tudi sedaj krši zakon, oz. člen tega zakona
o zaprtih omrežjih. Uporabniki namreč plačujejo Telekomu za porabljene
impulze in torej storitev Arnesa ni zastonj.
- Tudi če bi Arnes pristal na uvedbo 0880, bi nekdo še vedno
moral Telekomu plačati minute. Če bi minute zaračunaval uporabnikom
(torej jim pošiljal položnice), bi s tem očitno zopet kršil člen
o zaprtih omrežjih. Ministrstvo za promet in zveze ter Telekom
pričakujeta, da bo strošek poravnala država, kar pa je očiten
nesmisel - k trenutni milijardi letno namreč nihče ni pripravljen
pristaviti še ene (namesto uporabnikov), ki bi jo "pospravil"
Telekom.
Arnes se je na odločbo pritožil, ampak do razrešitve prav gotovo
ne bo prišlo v kratkem.
Tretje dejanje:
Na okrogli mizi, ki sta jo pred kratkim organizirala RŠ in ŠKUC,
dr. Miro Rozman, državni sekretar za telekomunikacije kar naenkrat
pozabi na (sicer resda očitno nesmiselne) omejitve iz zakonodaje
in zaigra na popolnoma drugačne strune. Ugotovi namreč, da Arnes
razsipa z denarjem, da se njihovi accounti množično zlorabljajo
in da je temu treba narediti konec. Orodje za dosego tega pa
naj bi bila številka 0880. Tako naj bi namreč Arnes prisilili, da
bi bolj omejil dostop do svojega omrežja in bolj nadzoroval početje
svojih uporabnikov. Vse lepo in prav, ampak o upravičenosti do uporabe
Arnesa odloča komisija, sestavljena iz predstavnikov več ministrstev,
ne pa dr. Rozman, ali še huje, Telekom. In če jih tako skrbijo finance
in urejenost razmer na Arnesu, potem bi morali ravno tako državnemu
SiOL-u že zdavnaj onemogočiti delovanje. Pretakanje denarja iz Telekoma
v SiOL je bila svoj čas tako rekoč javna skrivnost, da se SiOL igra
z varnostjo sistema tako kot prase z mehom, pa je postalo ob aferi
izpred let itak vsem jasno.
Da za odločitvijo stoji Telekom, je občutek, ki se ga je težko
znebiti. Tudi po mnenju mnogih slabo zaigrana zadržanost med dr.
Rozmanom, državnim sekretarjem na MPZ in mag. Krambergerjem, podpredsednikom
uprave Telekoma je torej predvsem to - slabo zaigrana. Konec koncev,
govori se, da je na vratih sobe s številko 309 na Telekomu še vedno
napis "Miro Rozman", Telekomov bivši in morda tudi bodoči
zaposleni. Tudi če bi hoteli verjeti, da je Ministrstvo sklep o
ne-dodelitvi 0889 Arnesu sprejelo samostojno, nam ob prebiranju
za lase privlečenih razlogov to dobronamerno mišljenje kar nekako
skopni.... Predpostavimo torej za trenutek, da za vse skupaj stoji
Telekom. Kakšen je njegov interes?
Igra številk
Trenutno stanje je naslednje: Po grobih ocenah Arnesovi uporabniki
porabijo cca 40 milijonov minut za internet na mesec. Za to Telekomu
plačajo 40.000.000 minut x 3,45 sit/min = 138.000.000 sit mesečno
(vse cene so brez DDV).
Če bi imel Arnes 0889, bi njegovi uporabniki Telekomu plačali 40.000.000
minut x 2.10 sit/min = 84.000.000 sit. V primeru uporabe 0880, ki
jo "ponuja" Telekom seveda še manj - ampak kot rečeno,
0880 je popolnoma nerealna možnost in to vsi vedo.
Torej bi Telekom na leto izgubil 648.000.000 sit prihodka. Če računamo
s cenami minut, ki veljajo v nižji tarifi, so vsi izračuni za polovico
manjši - še vedno pa zneski niti slučajno niso zanemarljivi.
Protiargument bi lahko bil, zakaj pa je Telekom dal drugim operaterjem
številko 0889? Odgovor, prvič, saj ni dal rad, drugi operaterji
so to specialno številko dobili šele dve leti (pomlad 1999) po tem,
ko jo je imel SiOL in po težkih borbah s Telekomom in Ministrstvom
za promet in zveze.
In drugič, pri drugih operaterjih, glede na njihovo velikost (majhnost),
bo "izguba" manj kot 1 mio DEM v celem letu, "malenkost"
v primerjavi z večjim "dobičkom", ki ga na drugi strani
ima SIOL pod "zaščito" Telekoma.
In še en protiargument: zakaj pa potem Telekom daje SiOLu specialno
številko, kjer je "izguba" še večja?
Po grobih ocenah SiOL-ovi uporabniki pokurijo cca 50 milijonov minut
na mesec, za kar SiOL Telekomu plača 50.000.000 minut x 1,70 SIT
/ minuto = 85.000.000 SIT.
Če bi SiOL imel navadno številko (tako kot Arnes) bi Telekom na
njegov račun zaslužil 50.000.000 minut x 3,45 sit/minuto = 172.500.000
SIT mesečno, torej 87.500.000 SIT več kot sedaj, kar samo pomeni,
da ima Telekom s SIOLom letno okroglo 10 milijonov DEM "izgube"
(1.050.000.000 SIT).
Če imate še malce žilice za iskanje zarot, boste morda iz zgornjega
pisanja celo zaključili, da gre za prefinjeno prelivanje denarja
iz Telekoma v SiOL. Telekomova "izguba" z 0880 je namreč
SiOLov "profit". In prehod Arnesa na 0889 bi škodil obema
- Telekomu in SiOLu.
Arnes prevelik?
Eden od argumentov za "omejevanje" Arnesa, ki ga je slišati
iz Ministrstva za promet, je tudi ta, da ima Arnes mnogo preveč
uporabnikov. Tudi takih, ki do tega niso upravičeni. Tako stanje
naj bi škodilo razvoju interneta v Sloveniji, saj komercialni ISP-ji
nimajo dovolj uporabnikov. Pomisleka ne moremo kar tako zavreči.
Arnesov protiargument je, da po končani srednji šoli oz. takrat,
ko uporabniki izgubijo pravico do uporabe Arnesovega accounta, presedlajo
k enemu od komercialnih. S tem se strinjajo (oz. se vsaj ne pritožujejo)
vsi ISP-ji razen SiOLa oz. Telekoma in s tem Ministrstva.
Na drugi strani dr. Rozman z Ministrstva pravi, da nikjer v Evropi
nimajo akademske & raziskovalne mreže tako širokega kroga uporabnikov.
Hkrati pa npr. pozabi omeniti, da imajo samo nekatere evropske univerze
na podobnih omrežjih več uporabnikov kot celoten Arnes.
Poleg tega moramo vedeti, da samo ponujanje dostopa do interneta
nikjer na svetu ni več dejavnost, od katere bi bil odvisen razvoj
interneta. Bitka se odvija drugje, ampak to je že druga zgodba.
|