> "Ne" Arnesovi in Kissovi prošnji za 0889, 2. del

<<prva stran<<

<< prvi del članka

23. 03 2000

Arnesova borba za posebne številke

Arnes je bil pravzaprav prvi ponudnik interneta, ki je omogočal klic na posebno številko - 9744 (leta 95). Če ste bili v tistih časih uporabnik njihovih storitev, se morda sprašujete, kako da te številke niste poznali in je tudi uporabljali. No, uporaba je bila precej omejena. Zakaj? "Posebna številka" še ne pomeni cenejših tarif. Namen 9744 pa je bil predvsem enotna številka po vsej Sloveniji in ne toliko cenejša tarifa. No, zgodilo pa se je celo obratno - Telekom je namreč ugotovil, da na 9744 ne more obračunavati klicev po različnih tarifah (glede na oddaljenost klicatelja) - torej je za enotno tarifo izbral tisto, ki je veljala za npr. klice iz Vrhnike v Ljubljano (torej vmesno med cenejšo in dražjo). Ko se je kasneje pojavil SiOL, so seveda isti problem rešili tako, da so SiOLovim uporabnikom zaračunavali po najcenejši tarifi... Toliko o zgodovini, zdaj pa k trenutnemu problemu.

Že maja '99 je Arnes zaprosil za dodelitev dveh številk - 0889 in 0880. Uprava RS za telekomunikacije je Arnesu odobrila 0880 32330 in 0889 32330. Stekli so dogovori s Telekomom, ustrezna dokumentacija je bila s strani Telekoma potrjena, Arnes je že investiral v novo ISDN opremo, ki je potrebna za izvedbo 088X številk. V začetku novembra tako še nihče ni slutil, kakšni zapleti sledijo...

Arnes se je seveda odločil za številko 0889 in opustil 0880 zaradi očitnih prednosti, opisanih v prvem delu in še dodatnih, ki so specifične samo za nekomercialne ponudnike. Glede na to, da jim je Urad odobril tako 0880 kot tudi 0889, je bila ta odločitev popolnoma legitimna.

Kar je sledilo, je zelo jasen primer manipulacije Telekoma in Ministrstva za promet in zveze z dejstvi in (že tako slabimi) zakoni te države.

Izmikanje države in Telekoma

Prvo dejanje:
Sredi novembra Telekom nenadoma obvesti Arnes, da ocenjujejo, da s stališča neprofitne dejavnosti način dostopa do interneta preko številke 0889 za Arnes ni ustrezen in naj raje uporabijo 0880. Torej, po sklenitvi vseh pogodb, tik pred zdajci, se Telekom odloči, da jim to ni všeč! Zahteva po 0880 je zgolj slepilo - vsem je namreč jasno, da Arnes preko te številke ne more delovati.

Drugo dejanje:
Po pritožbah Arnesa na državne institucije sledi pravzaprav pričakovan korak. Ministrstvo za promet in zveze Arnesu onemogoči možnost dostopa preko številke 0889, kljub temu, da jih je dobrega pol leta prej odobrilo! Če Telekom v sporočilu iz prvega dejanja še ni uspel najti razloga za zavrnitev številke 0889, je bil le-ta ob zavrnitvi s strani ministrstva že zapisan. Nekako takole gre:

Arnesovo omrežje je zaprto omrežje (poenostavljeno, njihovih storitev ne more uporabljati vsak). Če bi Arnes uporabljal številko 0889, bi Telekom račun za porabljen čas na internetu pošiljal uporabnikom, torej taka storitev Arnesa ne bi bila brezplačna. To pa naj bi pomenilo, da Arnes ne ustreza definiciji zaprtega omrežja. Ta močno za lase privlečena razlaga ima kar nekaj očitnih nedoslednosti:

  • Trenutno stanje je natančno tako, kot bi bilo, če bi Arnes uporabljal 0889. Torej Arnes tudi sedaj krši zakon, oz. člen tega zakona o zaprtih omrežjih. Uporabniki namreč plačujejo Telekomu za porabljene impulze in torej storitev Arnesa ni zastonj.

  • Tudi če bi Arnes pristal na uvedbo 0880, bi nekdo še vedno moral Telekomu plačati minute. Če bi minute zaračunaval uporabnikom (torej jim pošiljal položnice), bi s tem očitno zopet kršil člen o zaprtih omrežjih. Ministrstvo za promet in zveze ter Telekom pričakujeta, da bo strošek poravnala država, kar pa je očiten nesmisel - k trenutni milijardi letno namreč nihče ni pripravljen pristaviti še ene (namesto uporabnikov), ki bi jo "pospravil" Telekom.

Arnes se je na odločbo pritožil, ampak do razrešitve prav gotovo ne bo prišlo v kratkem.

Tretje dejanje:
Na okrogli mizi, ki sta jo pred kratkim organizirala RŠ in ŠKUC, dr. Miro Rozman, državni sekretar za telekomunikacije kar naenkrat pozabi na (sicer resda očitno nesmiselne) omejitve iz zakonodaje in zaigra na popolnoma drugačne strune. Ugotovi namreč, da Arnes razsipa z denarjem, da se njihovi accounti množično zlorabljajo in da je temu treba narediti konec. Orodje za dosego tega pa naj bi bila številka 0880. Tako naj bi namreč Arnes prisilili, da bi bolj omejil dostop do svojega omrežja in bolj nadzoroval početje svojih uporabnikov. Vse lepo in prav, ampak o upravičenosti do uporabe Arnesa odloča komisija, sestavljena iz predstavnikov več ministrstev, ne pa dr. Rozman, ali še huje, Telekom. In če jih tako skrbijo finance in urejenost razmer na Arnesu, potem bi morali ravno tako državnemu SiOL-u že zdavnaj onemogočiti delovanje. Pretakanje denarja iz Telekoma v SiOL je bila svoj čas tako rekoč javna skrivnost, da se SiOL igra z varnostjo sistema tako kot prase z mehom, pa je postalo ob aferi izpred let itak vsem jasno.

Da za odločitvijo stoji Telekom, je občutek, ki se ga je težko znebiti. Tudi po mnenju mnogih slabo zaigrana zadržanost med dr. Rozmanom, državnim sekretarjem na MPZ in mag. Krambergerjem, podpredsednikom uprave Telekoma je torej predvsem to - slabo zaigrana. Konec koncev, govori se, da je na vratih sobe s številko 309 na Telekomu še vedno napis "Miro Rozman", Telekomov bivši in morda tudi bodoči zaposleni. Tudi če bi hoteli verjeti, da je Ministrstvo sklep o ne-dodelitvi 0889 Arnesu sprejelo samostojno, nam ob prebiranju za lase privlečenih razlogov to dobronamerno mišljenje kar nekako skopni.... Predpostavimo torej za trenutek, da za vse skupaj stoji Telekom. Kakšen je njegov interes?

Igra številk

Trenutno stanje je naslednje: Po grobih ocenah Arnesovi uporabniki porabijo cca 40 milijonov minut za internet na mesec. Za to Telekomu plačajo 40.000.000 minut x 3,45 sit/min = 138.000.000 sit mesečno (vse cene so brez DDV).

Če bi imel Arnes 0889, bi njegovi uporabniki Telekomu plačali 40.000.000 minut x 2.10 sit/min = 84.000.000 sit. V primeru uporabe 0880, ki jo "ponuja" Telekom seveda še manj - ampak kot rečeno, 0880 je popolnoma nerealna možnost in to vsi vedo.

Torej bi Telekom na leto izgubil 648.000.000 sit prihodka. Če računamo s cenami minut, ki veljajo v nižji tarifi, so vsi izračuni za polovico manjši - še vedno pa zneski niti slučajno niso zanemarljivi.

Protiargument bi lahko bil, zakaj pa je Telekom dal drugim operaterjem številko 0889? Odgovor, prvič, saj ni dal rad, drugi operaterji so to specialno številko dobili šele dve leti (pomlad 1999) po tem, ko jo je imel SiOL in po težkih borbah s Telekomom in Ministrstvom za promet in zveze.

In drugič, pri drugih operaterjih, glede na njihovo velikost (majhnost), bo "izguba" manj kot 1 mio DEM v celem letu, "malenkost" v primerjavi z večjim "dobičkom", ki ga na drugi strani ima SIOL pod "zaščito" Telekoma.

In še en protiargument: zakaj pa potem Telekom daje SiOLu specialno številko, kjer je "izguba" še večja?

Po grobih ocenah SiOL-ovi uporabniki pokurijo cca 50 milijonov minut na mesec, za kar SiOL Telekomu plača 50.000.000 minut x 1,70 SIT / minuto = 85.000.000 SIT.

Če bi SiOL imel navadno številko (tako kot Arnes) bi Telekom na njegov račun zaslužil 50.000.000 minut x 3,45 sit/minuto = 172.500.000 SIT mesečno, torej 87.500.000 SIT več kot sedaj, kar samo pomeni, da ima Telekom s SIOLom letno okroglo 10 milijonov DEM "izgube" (1.050.000.000 SIT).

Če imate še malce žilice za iskanje zarot, boste morda iz zgornjega pisanja celo zaključili, da gre za prefinjeno prelivanje denarja iz Telekoma v SiOL. Telekomova "izguba" z 0880 je namreč SiOLov "profit". In prehod Arnesa na 0889 bi škodil obema - Telekomu in SiOLu.

Arnes prevelik?

Eden od argumentov za "omejevanje" Arnesa, ki ga je slišati iz Ministrstva za promet, je tudi ta, da ima Arnes mnogo preveč uporabnikov. Tudi takih, ki do tega niso upravičeni. Tako stanje naj bi škodilo razvoju interneta v Sloveniji, saj komercialni ISP-ji nimajo dovolj uporabnikov. Pomisleka ne moremo kar tako zavreči.

Arnesov protiargument je, da po končani srednji šoli oz. takrat, ko uporabniki izgubijo pravico do uporabe Arnesovega accounta, presedlajo k enemu od komercialnih. S tem se strinjajo (oz. se vsaj ne pritožujejo) vsi ISP-ji razen SiOLa oz. Telekoma in s tem Ministrstva.

Na drugi strani dr. Rozman z Ministrstva pravi, da nikjer v Evropi nimajo akademske & raziskovalne mreže tako širokega kroga uporabnikov. Hkrati pa npr. pozabi omeniti, da imajo samo nekatere evropske univerze na podobnih omrežjih več uporabnikov kot celoten Arnes.

Poleg tega moramo vedeti, da samo ponujanje dostopa do interneta nikjer na svetu ni več dejavnost, od katere bi bil odvisen razvoj interneta. Bitka se odvija drugje, ampak to je že druga zgodba.