<<prva stran<<
21. 03. 2000
Zgodovina
Najprej malce zgodovine, s pomočjo katere bomo razjasnil iizvor
številk 088X in razliko med njimi. Leta 1996 je Telekom Slovenije
ustanovil enoto SiOL, katere glavni namen je bil ponujanje dostopa
do interneta. SiOL je kmalu po začetku obratovanja začel nesorazmerno
hitro rasti na račun ostalih ponudnikov, saj mu je Telekom omogočal,
da njegovi uporabniki kličejo na številko 9710. Na tej številki
so se klici obračunavali po lokalni tarifi ne glede na to, od kod
je uporabnik klical. SiOL je bil tako cenovno zanimiv na celotnem
območju Slovenije, ne da bi mu bilo potebno inštalirati en sam modem
zunaj Ljubljane - kar so morali početi vsi ostali.
Ostali ponudniki nad stanjem seveda niso bili navdušeni, zato so
sprožili ukrepe na ustreznih državnih inštitucijah, kar je seveda
trajalo. Trajalo je tako dolgo, da je Telekomu v tem času ukinil
številke 97XX (in s tem izničil vse pritožbe) in uvedel novo številko
0880 - SiOLu konkurenčni ponudniki pa so si začeli v ustreznem jeziku
mrmrati tisto o drugačni embalaži in isti vsebini. Kljub načelni
pripravljenosti Telekoma, da številko 0880 podeli vsem zainteresiranim,
le te nikoli nihče razen SiOL-a ni dobil.
SiOL-u konkurenčni ponudniki so se pritožili na Urad za varstvo
konkurence. Rezultat je bila odločitev Urada, da mora Telekom številko
0880 ponuditi tudi drugi ponudnikom.
0880? Ne hvala!
Kaj je bilo zapisanega na teh straneh ob uvedbi 0880, si lahko
preberete tule. No, kasneje
se je izkazalo, da veličina številke 0880 kot take niti ni hotela.
Pomembna razlika med 0880 in vsemi ostalimi je (poleg nižje cene)
namreč v tem, da uporabnikom številke 0880 njihov ponudnik interneta
zaračunava tako urno postavko, kot tudi porabljene minute (impulze),
ki pa jih potem plača naprej Telekomu. Telefonski računi torej niso
več obremenjeni z internetom. Zdi se logično in privlačno, v bistvu
pa so s tem načinom obračunavanja na slabšem tako uporabniki kot
tudi ISP-ji. Razlogi so predvsem naslednji:
- Uporabnik plačuje minute tudi morebitnemu tatu, ki se je polastil
njegovega uporabniškega imena in gesla. Ker sistem navadno ne
zaznava številke dohodnega klica (SiOL to storitev ravnokar uvaja),
ampak le uporabniško ime, torej tudi ne ve, da se uporabnik ni
priklopil s številke, iz katere se običajno.
- Zaradi ravnokar napisanega dejstva postanejo gesla in uporabniška
imena zanimiva "roba" za krajo in preprodajo. Gesla
in uporabniška imena pa je najlažje ukrasti kar s samega strežnika,
kjer so shranjena - kar se je SiOL-u tudi zgodilo. Gelsa njihovih
uporabnikov so bila kakega pol leta pravi hit v malo bolj "temačnih"
predelih slovenskega interneta.
- Računi Telekoma se navadno v gospodinjstvu plačujejo med prvimi,
medtem ko so računi ISP-jev manj pomembni. Če bi bili ti računi
obremenjeni še z minutami, bi bili še bolj nepopularni - Telekom
pa bi od ISP-jev vseeno zahteval plačilo minut. Računi ISP-jev
bi torej bili težko izterljivi. To zadnje je argument, ki ga je
zadnje čase močno poudarjal tudi Arnes.
Končno 0889
Boj ponudnikov interneta se je nadaljeval - hoteli so številko
za dostop do interneta, ki bi bila cenovno na ravni 0880 in za katero
bi veljalo običajno tarifiranje (uporabnik plača Telekomu). Po nesmiselno
dolgih pogajanjih med SiOL-u konkurenčnimi ponudniki, Telekomom
in Upravo RS za promet in zveze, ko je SiOL že takorekoč uničil
vsakršno konkurenco, se je Telekom le "vdal" in privolil
v številko 0889. Ta je bila cenejša od navadnih klicev, izterjava
računov od uporabnikov pa je bila v pristojnosti Telekoma. In zato
je Telekom zahteval za to številko tudi višjo ceno. Tako torej danes
obstajata dve številki za dostop do interneta - 0880 (2,02 sit/min)
in 0889 (2,50 sit/min). Mnenja o primernosti razlike v ceni so različna.
Medtem ko se nekateri ISP-ji pritožujejo, da je razlika prevelika,
obstajajo tudi taki, ki jih mika 0880 in se jim zdi razlika premajhna,
da bi se jim splačalo iz 0889 seliti na 0880.
Uprava RS za telekomunikacije je uvedbo številke 0889 Telekomu
naložilo lansko pomlad. Od takrat naprej so komercialni ponudniki
začeli vlagati prošnje za pridobitev teh številk - in mnogi jih
danes tudi že imajo. Poleg komercialnih pa sta za številko 0889
zaprosila tudi dva ponudnika iz akademske sfere - študentski KISS
in izobraževalno-raziskovalni Arnes. To pa je že konec uvoda in
začetek osrednje zgodbe. V drugem delu.
|