<<prva stran<<
17.03.2000
Letošnja sejemska prireditev Teleinfos
je bila v znamenju oranžnega. To je namreč barva, ki si jo je za
svojo vzelo podjetje Telemach,
najmlajše in najbolj drzno telekomunikacijsko podjetje tega trenutka
v Sloveniji in morda celo širše. Kot je znano, se je Telemach razvil
iz podjetja Meglič Telekom. Tudi zato je trenutno njihova
glavna dejavnost ponujanje kabelske televizije gospodinjstvom.
Glede na ogromne vsote denarja, ki se stekajo v Telemach in neverjetno
pogumne izjave vodilnih tega podjetja, pa lahko slutimo, da so njihovi
nameni mnogo bolj ambiciozni. Med prvimi storitvami, ki bi jih Telemach
rad ponudil svojim strankam, je tudi IP telefonija. Torej
telefonija, ki za svoje delovanje potrebuje zgolj omrežje z ustreznim
protokolom. Nobenih telefonskih central, zastarelih in omejujočih
tehnologij, s čimer se ubada Telekom, pač pa le z internetskimi
protokoli opremljeno omrežje, pripeljano do vsakega naročnika.
Ideja je odlična (seveda ni nova), za uporabnike z že napeljanim
kablom pa tudi hitro uresničljiva. Poleg tega je taka telefonija
cenejša, pa še Telekoma se znebimo. Pa je res vse tako preprosto?
Poglejmo nekaj ČE-jev, o katerih Telemach nerad govori na svojih
predstavitvah:
Torej, Telemacha bi se Telekom bal, ČE...
1. ... ne bi bilo v našem "evropskem"
zakonu o telekomunikacijah zapisano: "Javno podjetje
iz prvega odstavka (Telekom) je do 31. 12. 2000 izključni izvajalec
javne govorne telefonije..." (64. člen ZTel). Uf, torej
nam Telemach poizkuša prodati storitev, ki je sploh ne sme opravljati?
Odgovor Telemacha je, da njihova pravna služba meni, da temu
ni tako. Tudi Arnesova pravna služba meni marsikaj, ravno tako tudi
pravne službe komercialnih ISP-jev. Kar pa je pravzaprav nepomembno.
Kar zares velja, je namreč mnenje pravne službe Ministrstva za promet
in zveze, ki pa je navadno precej usklajeno z mnenjem Telekoma...
Z različno interpretacijo pojmov kot so "zaprti sistem",
"javna govorna telefonija" ipd. lahko torej pridemo do
različnih zaključkov. In v tem trenutku verjetno niti Telemach ne
ve, kako bo reagiralo pristojno ministrstvo.
2. ... ne bi naša zakonodaja Telekomu
"podarila" tudi monopol nad vzpostavljanjem in trženjem
podatkovnih vodov. Na Telehp-ju ste lahko brali tudi že o dvoumnostih,
povezanih z zakonom. No, ministrstvo daje vedeti, da monopol
je (kljub obljubam o prenehanju le tega leto dni prej - torej z
začetkom letošnjega leta).
Telemachu seveda podatkovni vodi pomenijo osnovno infrastrukturo
tako za govorno telefonijo, kot tudi vse ostale storitve. Da bi
vode dobili od Telekoma, je seveda utopična ideja - glede na cenovno
"ugodnost" pa tudi finančno verjetno neizpeljivo.
Vsa infrastruktura pa je pravzaprav že na voljo - poleg Telemachovega
kabelskega omrežja jo imata tudi Eles in Slovenske železnice, ki
pa jo zaradi zakona ne smeta tržiti. No, to ni čisto res. Eles je
namreč pred kratkim povezal Arnes s svetom (potem ko je le-ta odslovil
Telekom). To je tudi rešilna bilka, ki se je oklepa Telemach - če
lahko Arnesu, potem lahko tudi nam. Pa ni čisto tako. Tako Železnice
(sicer solastnik Telemacha) kot tudi (in še posebej) Eles sta izredno
previdna pri tovrstnih storitvah. Arnes je bil izjema. Kljubovanje
ministrstvu namreč pomeni slabše pogajalske pozicije, ko gre za
njihovo primarno dejavnost - elektriko in transport, tega pa si
seveda ne želijo.
3. ... ne bi obstajal drobcen problem
- povezovanje s Telekomovimi omrežji. Kaj bom z IP telefonom, če
pa ne morem poklicati soseda na "navadno" Telekomovo omrežje?
Telemach vam zna razložiti, da so za to potrebna "vrata"
iz enega omrežja v drugo. In kje je problem? V bistvu sta kar dva:
Telemach pove, da so stroški klica v Telekomovo omrežje približno
enaki enostavnemu seštevku stroškov iz enega in drugega omrežja.
Poznate razmere iz mobilne telefonije? Se vam zdi, da je tisti vaš
klic iz 041 na 061 res vreden tistih 80 SIT/min? Seveda ni! In tudi
tu bo cena verjetno mnogo večja. In še drugi problem, do katerega
je prišlo že v času sejma Teleinfos. Skoraj v vsakem kotu je namreč
sameval Telemachov IP telefon. Zares sameval, kajti ni jim uspelo
vzpostaviti vrat v Telekomovo omrežje. Menda je šlo za zelo očitno
zafrkavanje s strani Telekoma. Kdo lahko zagotovi, da se to ne bo
dogajalo pogosto? Ta problem seveda odpade, če se Telemach odpove
povezavanju v Telekomovo in mobilna omrežja (menda naj bi bilo tako
na začetku), ampak, a je potem storitev sploh še zanimiva?
Obstaja seveda še mnogo tehnoloških problemov (kvaliteta &
zanesljivst storitve ipd.), za katere pa lahko verjamemo Telemachu,
da jih je možno rešiti. Slovenija prav gotovo ima ljudi, ki so to
sposobni. Vendar pa, ko bi le bili tehnološki problemi tisti, ki
bi odločali o uspešnosti Telemacha...
Se nam torej obeta Si.Mobil ožičenih komunikacij? Ali pa bo Telemachu
vendarle uspelo? Vsekakor bi bil tržna uspešnost IP telefonije skorajda
izjema v svetovnem merilu. Je pa treba priznati, da je tudi trenutno
stanje v Sloveniji ravno to - ena sama žalostna izjema.
|