<<prva stran<<
10.03.2000
Nedavno smo lahko na straneh RIS-a
prebrali novico, da se število uporabnikov interneta v Sloveniji
zmanjšuje. Novica je naravnost šokantna. Medtem ko se po
svetu sproži preplah, če pride do upočasnitve rasti, se je pri nas
ta kar ustavila - oziroma so trendi celo negativni.
RIS najde več razlogov
za tako dogajanje. Vsak od njih je možen in vsakega od njih se da
tudi argumentirano zavreči - odvisno pač, kaj želimo dokazati. Tu
se bom osredotočil predvsem na mnenje nekaterih (tudi RIS-a), da
uporabnik interneta v Sloveniji enostavno ne najde dovolj atraktivnih
vsebin v slovenskem jeziku. Drug pomemben razlog pa bi lahko bil
dejstvo, da večina slovenskih srednje velikih in manjših podjetij
dostopa do interneta preko arhaičnega ISDN priključka (torej niso
"always-on-line"). Vzrokov za oba pojava je več, le eden
pa je skupen obema - preveliki stroški, povezani z najemom zadosti
hitre povezave v internet.
Statistika
Organizacija RIPE
redno spremlja število hostov v evropskh državah. Šteje torej število
IP številk v domeni posamezne države (v Sloveniji .si). Absolutne
številke, ki jih dobimo po tej metodi, sicer niso popolnoma objektivne
(niso zajete web strani, ki so registrirane v .com, .net, .org domenah;
en računalnik ima lahko tudi več IP številk). RIS ugotavlja,
da Slovenija v tej raziskavi tudi zato izpade mnogo slabše, kot
bi v resnici lahko (zaradi omejitev pri dodelitvi poddomene v .si
naj bi se bolj kot drugod odločali za .com in .net domene, kar pa
je težko preverljivo in po izkušnjah sodeč ne prav zelo verjetno).
Zato bom vzel rezultate meritev za relativno objektiven primerjalni
kriterij med državami. Da se izognem pretiranemu govoričenju, lahko
na grafih RIS-a, ki govorijo o številu
hostov na 100.000 prebivalcev, sami razberete položaj Slovenije.
Jasno je torej videti, da nas je Estonija že zdavnaj prehitela
in da smo trenutno ravno "vštric" s Češko in Madžarsko
- s pripombo, da imata obe državi mnogo bolj ugodne trende in da
lahko v kratkem pričakujemo zaostajanje Slovenije tudi za tema dvema
državama.
Poleg tega je zanimiv tudi delež interneta posamezne države v celotnem
evropskem prostoru.

Razberemo lahko očiten padec deleža Slovenije v Evropi. Poleg
tega lahko opazimo, da nas po deležu prehiteva celo Estonija,
ki ima manj prebivalcev kot Slovenija in je po mnenju mnogih Slovencev
daleč za nami.
Ob predstavljenih podatkih torej ne pomagajo nobene razlage o "neugodnosti"
tovrstnih meritev za Slovenijo. Ugotovimo lahko, da padec uporabe
interneta v Sloveniji sovpada z upadom rasti hostov, kar ima
za posledico tudi manj uporabniku zanimivih vsebin.
Razlogi za upad rasti hostov v Sloveniji
Razloge bi lahko iskali na večih koncih. Tu bo predstavljen tisti,
ki se zdi mnogim "insajderjem" v slovenski telekomunikacijski
srenji najboj problematičen. Gre seveda za cene najetih vodov.
O zadnji podražitvi izpred leta je bilo na teh straneh mnogo
zapianega.
Najprej pa o pripetljaju izpred tedna na okrogli mizi "Dostopnost
interneta", katere udeleženca sta bila tudi g. Bonač, direktor
Arnesa in g. Kramberger, podpredsednik uprave Telekoma. Ko je Bonač
omenil problematiko previsokih cen najetih vodov, je Kramberger
dobesedno znorel, začel Bonača zmerjati z lažnivcem, ki da "farba"
javnost s svojimi lažmi. Nakar sta oba mahala vsak s svojim izvodom
cenika iste švicarske firme za menda isto storitev. Bonačev cenik
je kazal gromozansko razliko v prid Švicarjev, Krambergerjev cenik
pa verjetno razliko v prid Telekomu. Kako je to mogoče?
Glede na to, da Telekom ne da kaj veliko na obveščanje javnosti
o svojih stališčih, bomo predstavili cenik, ki ga "razpečuje"
Arnes, o Telekomovi verziji pa le sklepali iz dostopnih cenikov
švicarskega podjetja. Tole je primerjalni graf, ki "ustreza"
Arnesu, pri dokazovanju svojega:

Tole pa sta primerjalna grafa, ki bi ju iz istega
cenika narisal Telekom:


Predstavljena sta samo grafa za 1000m in 2000m. Cene se da izračunati
za dolžine do 5000m. Cene so brez davkov. V Švici je davek 6,5%,
v Sloveniji 19,0%.
Očitno imajo torej vsi prav. Vendar! Medtem ko ISP-ji, šole, Arnes
govorijo o bakrenih vodnikih (Postavka v Telekomovem ceniku:
"zakup bakrenega simetričnega vodnika ali zakup bakrene
fizične parice") , Telekom govori o digitalnih najetih
vodih (Postavka v Telekomovem ceniku: "zakup
kapacitete podatkovnih vodov"). Gre za dve ločeni storitvi
z močno različnimi cenami.
Bakreni vodnik (2-žilni ali 4-žilni, cene so za 2-žilni)
je zgolj žica, ki poteka od telefonske centrale do vsakega telefona.
Točno tista žica, za katero plačuje vsak uporabnik dobrega tisočaka
naročnine plus dodatno za impluze. Da se "spremeni" v
najeti bakreni vod, Telekom v centrali nekoliko poenostavi vezavo.
Klic več ne bo mogoč, imamo pa zato možnost prenašati podatke s
hitrostjo, ki jo podpira naš modem (ne gre za običajni modem), ki
pa je naša skrb. Telekomovi stroški s tako povezavo so torej na
nivoju mesečne telefonske naročnine in nič več.
Digitalni najeti vod je storitev višjega nivoja, od katere
ima Telekom precej več dobička. Modemi so Telekomovi, tudi kvaliteta
storitve je skrb Telekoma. Ker z modemi Telekom nadzoruje hitrost,
se cene razlikujejo po hitrostih na vodu.
Digitalni najeti vodi: evropski problem
Cene digitalnih najetih vodov so neupravičeno visoke tudi v Evropi,
kjer obstajajo močni (tudi politični) pritiski k znižanju teh cen.
Najnovejša priporočila evropske komisije za cene digitalnih najetih
vodov si lahko ogledate v dokumentu Commissian
recomendation on leased lines interconnection pricing in liberalised
telecommunications market (PDF). Le kako bodo v Telekomu po
uveljavitvi teh načel še opravičevali svoje podražitve? Tisto o
"približevanju Evropi" bo očitno postalo na moč nepopularno...
Seveda pa so to šele priporočila. Trenutno stanje v EU si lahko
preberemo in ogledamo v dokumentu Annex
4.6: Incumbents' leased lines charges (PDF), ki je del poročila
Fifth
report on the Implementation of the Telecommunications Regulatory
Package. Glede na to, da so dokumenti precej obsežni, pa vseeno
v nekaterih delih zelo zanimivi, si boste lahko na teh straneh v
kratkem ogledali in prebrali tudi povzetek omenjenih dokumentov.
Cenovna politika evropskih Telekomov trenutno močno krši načelo
sorazmernosti stroškov in cene storitve. Glavni kriterij pri določanju
cene je namreč hitrost, ki pa nima nikakršnega vpliva na stroške
(razen nakupa modema, ki pa je enkratni strošek in ne opravičuje
takih razlik). Znano je tudi, da se podatkovni vodi vse bolj umikajo
optiki, kajti zgornje meje hitrosti na takih vodih postajajo vse
bolj omejujoče (no, na žalost je optika pri našem Telekomu, pa tudi
pri nekaterih evropskih, bolj slabo zapisana - ker menda ni dosti
zaslužka, raje vsiljujejo drago, zapleteno in zahajajočo ATM tehnologijo;
pa o tem kdaj drugič)
Vso omenjeno problematiko v evropskih državah močno omilijo
naslednja dejstva:
- Ob dragih podatkovnih vodih lahko zakupimo tudi ceneni bakreni
vodnik.
- Zaradi močne konkurence predvsem v mestih so cene na takih območjih
tudi mnogo nižje, kot jih lahko razberemo iz uradnih cenikov.
Prevladujoči operater (navadno bivši monopolist) je dolžan nuditi
digitalne najete vode povsod - tudi v manj urbaniziranih krajih,
kjer pa so cene višje. Cenik torej ne odraža dejanskega stanja
v neki državi. Odvisno od lokacije so le-te lahko višje, ali pa
(kar je še bolj verjetno) nižje.
Ponazoritev problema
Telekomov interes je torej iz vsake žice iztržiti kar največ. Z
oddajo bakrenega vodnika v zakup bi bil dobiček zelo majhen. Zato
je Telekom ob zadnji podražitvi te cene izenačil z najvišjimi
možnimi cenami podatkovnih vodov. Da ponazorimo absurdno situacijo:
Recimo da ima edini prodajalec avtomobilov v državi v prodajnem
programu dva avta. Avto Malček (bakreni vodnik) stane 1 milijon,
avto Bogatin (podatkovni vod) pa 10 milijonov. Ker prodajalec ugotovi,
da ima od prodaje Malčkov premalo dobička, le-tega podraži na 10
milijonov. Od cenovne "reforme" ima podjetje nekaj več
kupcev avta Bogatin in nepregledne množice kupcev cenenih koles
Berač (ISDN). Prodajalec je na istem ali boljšem, kot je bil pred
reformo, kupci pa so precej na slabšem. Kljub temu pa še naprej
maha s ceniki iz drugih držav, v katerih prodajajo Bogatina za 11
milijonov. Ob tem namerno zamolči:
- da v ostalih državah obstajajo konkurenčni prodajalci, ki Bogatina
prodajajo za 9 milijonov
- da v ostalih državah še naprej prodajajo Malčka za 1 milijon
Kdo s trenutnim stanjem največ izgubi?
Šole, "start-up" podjetja. Ker ne potrebujejo vrhunske
tehnologije in bi radi le čim cenejši dostop do interneta. No, pa
tudi vsa ostala podjetja. Ena od velikih prednosti podatkovnih vodov
naj bi bilo dejstvo, da Telekom skrbi za kvaliteto voda. Menda pa
se je bolje zanašati na svoje ljudi, kot pa čakati na koga iz Telekoma...
Rešitev
Telekom bi seveda moral ponujati v zakup tudi navadne bakrene vodnike.
In kako to doseči? Naj citiram Krambergerjev odgovor na vprašanje,
zakaj ne ponujajo te storitve: "Ni zakona, ki bi nam to
nalagal". Tako, zdaj se ve, kam bi morala biti usmerjena
toča jajc.
(rev. 10.03.00 12:30)
|